یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
مجتهده امین

حوزه/ طلبه سطح چهار رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان از رساله خود با عنوان: لوازم مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی در اخلاق از دیدگاه علامه مجلسی دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مریم السادات هاشمی، طلبه سطح چهار رشته کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی مجتهده امین اصفهان از رساله خود با عنوان: لوازم مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی در اخلاق از دیدگاه علامه مجلسی با راهنمایی حجت الاسلام حمزه علی بهرامی و استاد مشاور حجت الاسلام جعفر شانظری و داوری حجت الاسلام محمد رنجبر حسینی و حجت الاسلام علیرضا آل بویه دفاع کرد.

خانم هاشمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: تحقیق و بررسی در مبانی نظری اخلاق برای دستیابی به تفکر منسجم اخلاقی امری لازم است. یکی از این مبانی، مبانی کلامی است که زیربنای اخلاق و پشتیبانی کننده آن بوده، در ترسیم یک تفکر و نظام اخلاقی تأثیر فراوان دارد.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی مجتهه امین اصفهان ادامه داد: پژوهش حاضر در جهت تبیین دو مبنای انسان شناختی و فرجام شناختی و لوازم اخلاقی آن از دیدگاه علامه مجلسی به رشته تحریر در آمده است.

وی گفت: جهت رسیدن به این هدف، با بهره‌گیری از روش پژوهش عقلی- نقلی و با استفاده از اسناد نوشتاری، کتابخانه‌ای و نرم افزارهای علمی، به پردازش و تحلیل داده‌ها و گزاره‌ها با شیوه توصیفی تحلیلی پرداخته شده است.

خانم هاشمی ابراز کرد: داده‌های پژوهش که بر اساس مبانی انسان شناختی و فرجام شناختی و با نظر به حقیقت انسان و همچنین اختیار، سرشت، عقل و مقام خلیفه اللهی وی و مباحثی چون برزخ، رستاخیز، ثواب و عقاب، توبه، شفاعت، احباط و تکفیر و... از دیدگاه علامه مجلسی به دست آمده‌اند حاکی از نتایجی چون نظریه اخلاقی مکتشف از مبانی کلامی علامه در حوزه اخلاق هنجاری، واقع گرایی و مطلق‌گرایی در حوزه فرا اخلاق و اصول مبانی اخلاقی مانند مسئولیت اخلاقی، سعادت و شقاوت، حسن فعلی و فاعلی و... از دیدگاه علامه هستند.

وی تصریح کرد: از آن جایی که علامه بیشتر مباحث اخلاقی خود را در جهت تربیت اخلاقی انسان معطوف داشتند در پایان این پژوهش به مهم ترین مولفه‌ها و اهداف تربیت اخلاقی و شیوه‌های آن نیز اشاره شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha